Влада налаштована скасувати компенсації за «зеленим» тарифом: чи варто це робити

Ноябрь 09, 2019

ЄБРР має намір виділити нові кошти для фінансування приватних проєктів відновлюваної енергетики в рамках нинішньої системи стимулюючих «зелених» тарифів в Україні. У свою чергу українська влада налаштована скасувати наявні компенсації за «зеленим» тарифом. Які є ефективні варіанти вирішення проблем з ВЕД

Рада директорів Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) вирішила надати Україні додаткове фінансування в розмірі 200 млн євро на розвиток поновлюваних джерел енергії. ЄБРР має намір виділити нові кошти для фінансування приватних проєктів відновлюваної енергетики в рамках нинішньої системи стимулюючих «зелених» тарифів.
У свою чергу українська влада налаштована скасувати наявні компенсації за «зеленим» тарифом. У Верховній Раді вже зареєстрована низка відповідних законопроєктів.
У чому наразі справжня проблема енергосистеми і які є ефективні варіанти її вирішення розповів Mind директор з розвитку ринків Wartsila Energy у Східній Європі Ігор Петрик.

Україну сколихнули бурхливі обговорення питання надмірної вартості відновлюваної енергії. Однак насправді ця проблема значно ширша, ніж просто розмір «зелених» тарифів, а її вирішення знаходиться не в урізанні заробітків операторів станцій. Довгострокове розв’язання питання стрімкого росту відновлювальних джерел енергії (ВДЕ) насамперед знаходиться у відповідальному ухваленні рішень щодо розвитку енергосистеми України в цілому.

Проблема полягає не в самих по собі ВДЕ, адже енергетичний перехід до чистої енергетики усвідомлено здійснюється в усьому світі. Початкове стимулювання інвестицій у потужності ВДЕ мало сенс, і за відносно невеликих обсягів воно не створювало відчутного фінансового навантаження на споживачів. Просто треба було вчасно перейти на аукціонну систему, і сьогодні ми не мали б таких перекосів. Але час втрачено, отже терміново треба щось робити.

Пошук вирішення фінансової проблеми (непропорційно високої вартості відновлюваної енергії) зараз відбувається навколо величини «зеленого» тарифу. Виглядає «логічно», як у прислів’ї: «Щоб корова менше їла й давала більше молока, треба її більше доїти й менше годувати». Але це дуже лінійний підхід.

При цьому майже поза увагою залишається фізичний вимір питання – вплив ВДЕ на роботу як енергосистеми в цілому, так й окремих видів генерації. Зміни в цій частині здатні суттєво зменшити негативні фінансові наслідки зростання ВДЕ.

Уже навесні 2020 року в енергосистемі виникне нова ситуація, яка «ляже» додатковим фінансовим тягарем на споживачів. Оператор системи передачі попереджає, що через негнучкість енергосистеми будуть вводитись примусові обмеження видачі потужності вітрових і сонячних електростанцій на 10–30%. За нашими розрахунками, при досягненні встановленою потужністю ВДЕ рівня 7,5 ГВт (а це вже очікується до кінця 2020 року) диспетчерські обмеження становитимуть 31% щороку.

Тобто негнучка енергосистема з об’єктивних причин не зможе прийняти близько третини енергії, виробленої сонячними та вітровими станціями.

Згідно з умовами інвестиційних угод, гарантованих державою, «зелений» тариф оплачується в повному обсязі незалежно від споживання. Згідно з дослідженням ОЕС України Wartsila Energy 2018 у перерахунку на платежі за невикористану електроенергію споживачі втрачатимуть близько 580 млн євро на рік.

Без вирішення проблеми негнучкості подальше зростання «зеленої» енергетики втрачає сенс: частка обмеженої енергії ВДЕ зростатиме до 40% при 9,5 ГВт ВДЕ, і понад 50% при 13,5 ГВт ВДЕ.

Інший негативний наслідок нарощування встановленої потужності ВДЕ – необхідність балансувати переривчасту енергію СЕС і ВЕС. В Україні це здійснюється переважно за допомогою вугільних станцій. З фінансової точки зору йдеться про необхідність закупівлі все більшого обсягу «гарячого» резерву, для чого потрібно тримати в роботі все більше блоків вугільних ТЕС і спалювати все більше вугілля. Крім того, робота ТЕС у неефективному режимі часткового навантаження призводить до підвищеного споживання вугілля й зростання викидів СО2. І насамкінець – вугільна генерація «витіснятиме» більш екологічну й дешеву атомну енергію.

Загалом додаткові фінансові негативні наслідки зростання ВДЕ, про які не згадують у дискусіях, сягнуть 800–900 млн євро на рік, починаючи вже з наступного року (диспетчерські обмеження ВДЕ й витрати на балансування).

Джерело: budport.com.ua

Курсы валют НБУ
Курсы валют на 02.09.2019
  • 10 RUB 3,8 гривен 0,0
  • 100 EUR 2774,9 гривен -18,8
  • 100 USD 2514,4 гривен -8,8